به گزارش سافت گذر، فیل اسپنسر در مصاحبه اخیر خود گفته که مایکروسافت تولید ایکس باکس سری ایکس و اس را دیرتر از آن چیزی شروع کرد که می خواست زیرا قصد داشت تمامی ویژگی های RDNA 2 در این دو کنسول وجود داشته باشند.
مایکروسافت تولید این کنسول های جدید را در روزهای پایانی تابستان پارسال شروع کرد و تصمیم گرفت دیگر منتظر AMD جهت تکمیل ساختار پردازنده گرافیکی نماند. طبق اعلام این شرکت، ایکس باکس سری ایکس و اس تنها کنسول های نسل آتی هستند که به صورت تمام و کمال از ویژگی های سخت افزاری RDNA 2 پشتیبانی می کنند.
از جمله این ویژگی ها می توانیم به ردیابی اشعه ای، Mesh Shaders، نرخ بازسازی متغیر از نوع Shading و بازخوردهای نمونه ای حین پخش اشاره کنیم. بر خلاف ادعای مایکروسافت، AMD می گوید که هم پردازنده گرافیکی ایکس باکس و هم پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 مبتنی بر سازه RDNA 2 است اما چه چیزی باعث به تأخیر افتادن تولید آنها شده است؟.
سونی تأیید کرده که در پلی استیشن 5 خبری از نرخ بازسازی متغیر که باعث می شود رزولوشن قسمت های مختلف بازی ها به شکل متفاوتی نمایش داده شود، نخواهد بود. با این قابلیت، پردازنده گرافیکی می تواند روی قسمت هایی که اهمیت بیشتری دارند متمرکزتر گردد.
در این میان، به نظر می رسد ویژگی بازخوردهای نمونه ای حین پخش نیز وجود ندارد. منظور از این قابلیت، بهینه سازی پهنای باند به منظور اجرای محتواها از حافظه های SSD می باشد. مایکروسافت به حضور چنین قابلیتی نیاز دارد زیرا حافظه های SSD ایکس باکس از حافظه های SSD پلی استیشن کندتر هستند. لازم به ذکر است که PS5 دو ویژگی ردیابی اشعه ای و Mesh Shaders را دارد.
در پایان اشاره کنیم که مایکروسافت دارد بیشتر ایکس باکس سری ایکس تولید می کند و قرار است این رویه را تا روزهای اولیه تعطیلات سال آتی میلادی نیز ادامه دهد. با این حال، برنامه این شرکت آن است که در بهار تمرکزش را روی ساخت ایکس باکس سری اس بگذارد. اسپنسر می گوید:«« اعتقاد داریم که در اکثر مواقع و در دراز مدت، محصولی که قیمت کمتری دارد، با استقبال بیشتری روبه رو می شود»».
منبع: gsmarena.com